Gluténmentes menütervezés, avagy mit főzzek ma magunknak?

Ha egy dolgot kellene mondanom, hogy mi a legrosszabb a gluténmentes életben az a spontaneitás hiánya. Korábban hétvégente nagyon sokszor mentünk el felfedezni valami klassz kis reggelizőhelyet vagy csak munka után beültünk egy étterembe egy gyors vacsorára. Szerencsére azért Budapesten azért van néhány lehetőség, ahol garantáltan gluténmentes a felhozatal, de azért a két kezem még mindig elég arra, hogy megszámoljam ezeket. 

Viszont, ami biztossá vált, hogy a munkahelyemre mindenképpen magamnak kell hozni az ebédet, mert a környékünkön nincsen mentes étterem és az egyetlen dolog, amit házhoz szállítanak az a pizza, amit ugyan szeretek, de számomra az nem igazán ebéd...és viszonylag hamar meg is unom. Egyébként korábban sem vonzottak különösebben a munkahelyem körül lévő éttermek, kipróbáltam őket párszor, de soha nem éreztem azt, hogy hűűű ezt máskor is megenném. Szóval maradt a csomagolás, így pontosan tudom, hogy mi van az ebédemben és még finom is. ;) A munkatársaim pedig mindig csodálkozva néznek, hogy hogy van mindig ebédem és honnan van ennyi időm főzni és mindig panaszkodnak, hogy nekik erre nincs idejük. Szerintem ez csak kifogás. 

Gondoltam megosztok veletek néhány tippet, hogy én hogyan tervezem meg a menünket, hogy minden nap meleg étel legyen a (munkahelyi) asztalon.

Az első és a legfontosabb, hogy nem főzök külön. Mióta diagnosztizáltak, a háztartásban csak gluténmentes ételek és alapanyagok vannak. A vőlegényem is azt eszi mint én, ami tulajdonképpen ha nem tudná szerintem fel sem tűnne neki. Alapvetően az ételeink nagy többsége egyébként is gluténmentes, mert többnyire valamilyen formában sült húst eszünk zöldségekkel, körettel. A főzelékeket mindig keményítővel sűrítem és ha bármi speciális dolog van azt megoldom gluténmentes alapanyagokkal.

A második nagyon fontos dolog az előre tervezés és vásárlás. Ez mindenkinél egyénenként változik hogy, ki mennyire szeret/tud előre tervezni. Egy hét, két hét...stb. Amikor nem volt megtervezve a menü és nem volt hozzá bevásárolva akkor nekem is nagyon sokszor káoszba fulladt a főzőcskézés, mert akkor nap közben ki kellett találni mit főzzek, munka után bevásárolni és aztán megfőzni. A munka utáni bevásárlás egyrészt egy csomó időpazarlást jelent, másrészt pedig biztos, hogy nem csak azokat a dolgokat vettem meg amire szükségem van, ezért fölösleges pénzköltés is volt.

Én személy szerint egy hónappal tervezek előre. Tudom ez nagyon soknak hangzik, de nekünk ez vált be. Leírom, hogy pontosan hogyan működik ez nálam:

Hetente 3-4 alkalommal főzök: hétfő, szerda, vasárnap, ami fix. Szombaton általában vagy nem otthon eszünk vagy van valamilyen maradék vagy az otthon lévő alapanyagokból dobok össze valamit, de előfordul az is, hogy arra a napra is betervezek előre valamit.

  • Egy excel táblázatba (de ez lehet egy füzet, egy papírlap, bármi) leírom, hogy miket fogunk enni. Az excelt én azért szeretem, mert így hosszú hetekre visszamenőleg megvan, hogy mit főztem és tudok belőle ötleteket meríteni. De szoktam receptújságokból és internetről is recepteket böngészni és persze vannak jól bevált, visszatérő kedvenceim is. 

  • Ezt a menütervezést mindig a hónap utolsó napjaiban csinálom meg a következő hónapra és ezzel egyidejűleg megírom a bevásárlólistát is. Ezt is egész hónapra írom meg, csak két külön részre osztva. Van egy "tartós" rész: előre megveszem a húsokat, fagyasztott dolgokat, sajtot,, és alapvetően azokat a dolgokat, amik fagyaszthatók vagy sokáig elállnak. A másik oszlop a felvágottak, tejtermékek, zöldségek, gyümölcsök listája. ezeket egy hétre előre szoktam megvenni.
  • Hónap elején aztán következik a nagy bevásárlás. Mi a Lidl-t preferáljuk, ott már ismerjük mi az, ami mentes és a tejtermékekkel, zöldségekkel, húsokkal is elégedettek vagyunk. A vásárlás után, ami fontos még, hogy a húsokat már előkészítve fagyasztom le. Ha tudom például, hogy brassóit szeretnék csinálni, akkor már felkockázva fagyasztom le azt a mennyiséget, amire szükségem van és ezt rá is írom a csomagra. 
  • Ezután jön maga a főzés. Alapvetően fontos szempont a hét közbeni ételeknél, hogy fél óránál ne kelljen több időt a konyhában tölteni. Ebben persze nagy segítség, hogy ha húsokat már nem kell szeletelni. Előző este mindig leveszem a csomagot és beteszem a hűtőbe, így másnap estére már kész a feldolgozásra.
  • Amikor elkészülnek az ételek egyből kiadagolom őket négyfelé (merthogy majd két napig esszük ketten), így majd reggel csak ki kell kapni a hűtőből és még aznap este el tudom mosni az edényeket, amikbe készültek és nem lábasokkal lesz tele a hűtő. Én nagyon szeretem erre a célra az IKEA üvegedényeit, mert ezekben tudok melegíteni is munkában és sokkal esztétikusabb és tartósabb is, mint a műanyagok.
  • A vasárnapok azok a napok, amikor rászánom az időt a főzésre. Ilyenkor általában két fogást készítek, mindig van valamilyen leves és a hosszabb elkészítési időt igénylő ételek is ekkor készülnek. 

A fentieken kívül pedig számomra a leges-legfontosabb a támogatás, amit a páromtól kapok. Minden alkalommal segít az ételek elkészítésében: mosogat, krumplit pucol, riszt főz. Óriási segítség számomra és tök jó időtöltés is a főzőcskézés, ilyenkor megbeszéljük mi minden történt munkában és kikapcsolódunk.

Tervezem, hogy a későbbiekben nem csak sütemény recepteket fogok feltenni, hanem olyan fél órás ételeket is, amiket főzni szoktunk hétköznap. Karácsony után ezek is várhatóak lesznek itt a blogon. :)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://panistro.blog.hu/api/trackback/id/tr2114497508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Diétás 2019.01.19. 18:26:57

Szimpatikus és átgondolt amit írtál, okosodtam tőle. Köszönöm.

bogdanykata 2019.01.19. 18:45:04

@Diétás: Én is köszönöm, igyekeztem. Örülök, ha tudtam segíteni!

Gluténmentes boldogság

Friss topikok

süti beállítások módosítása